botervliegje.reismee.nl

De vijfde dag in Zwitserland

Maandag 13 september 2021

Het begint met een stralende zon en recht tegenover onze hotelkamer komt de zon op aan de overzijde van het water. Het ontbijt is op tijdslot gepland en wij gaan om 09:00. Héérlijk buiten op het terras en dat is nog eens een gezellig en welkom van een mooie dag. Vlak bij het hotel blijkt de funiculaire en stopt op verzoek en na effe zoeken vinden we deze. Boven staat een kerk met klooster, gewijd aan de Madonna de Sasso (Madonna van de Rots). Omdat de funiculaire tjokvol zat moesten wij bij de machinist vóórin plaatsnemen, uiteraard frist class dus, en zonder bijbetaling. Boven aangekomen is als eerste een terrasje aan de beurt onder het genot van een overheerlijke capuchino. Mijn beetje Italiaans komt goed van pas. Waar we nu terecht zijn gekomen heet Orselina en vandaar gaat een grote gondelbaan naar Cardada op 1340 mtr hoogte. Nu we er toch zijn, nemen we die ook mee en genieten dubbel van het heerlijke uitzicht over het meer en de steden daaraan gelegen. Terug naar Orselina, waar een tafel wordt besproken voor het avondeten om 19:00 uur. Het is weer ouderwets zomerweer en dus wordt het fiesta waar we ook aan moeten geloven. Na onze fiesta via een ander steegje naar beneden, en genietende van het zomerse weer met een biertje (0,0%). Voor het avondeten is afgesproken bij het restaurant boven aan het einde van de funiculaire in Orselina. Daar genieten we op het terras van heerlijke Italiaanse gerechten met de nodige wijn. Gelaafd en voldaan bracht ons de funiculaire weer het hotel. Morgen reizen we weer verder, dan naar de laatste halteplaats in Zwitserland op deze reis, Montreux.