botervliegje.reismee.nl

Het is alweer de zesde dag

Dinsdag 14 september 2021

Vandaag zeggen we Locarno vaarwel en nemen de trein om via Italië weer terug te komen in het inmiddels vertrouwde Zwitserland, waar de gewenning aan de exorbitante prijzen vordert. Donderdag dompelen we weer in de ons vertrouwde euro. Dat wordt wennen. Ruim op tijd staat het shuttlebusje klaar voor het ritje naar het station van vertrek. Spannend hoe de chauffeur de weg weet door smalle en stijle straatjes van de oude stad. Nog effe tijd voor cappuccino. Mondkapjes plicht is echt een ding, om de haverklap ben je dat ding kwijt, maar bijna overal is er wel iemand die een doosje met kapjes klaar heeft. Het weer werkt in ieder geval mee, vandaag lijkt het wederom 25° of meer te gaan worden. De trein waarmee we vandaag reizen moet het hoogtepunt van deze reis worden, de Centovalli Express, oftewel de honderd valleien expres. Deze streek heeft erg veel last van droogte, er is te weinig regen gevallen. Rivieren en beekjes staan bijna droog. Deze trip was de moeite waard, maar het kan niet ontkend worden dat we er iets meer van hadden verwacht. Aangekomen in Domodossola maakten we ons van tevoren wat zorgen hoe het zou gaan met douane en CoronaCheck, daar was voor gewaarschuwd en met veel moeite was het gelukt om speciale formulieren in te vullen, maar niemand vroeg ergens naar en nadat een broodje was aangeschaft en informatie ingewonnen gingen we naar het juiste perron. Een Italiaanse HSL die als einddoel Frankfurt heeft, neemt ons mee naar Brig, een tripvan ongeveer 30min. Door veel tunnels. Op het perron raken we in gesprek met een oudere dame die veel gereisd heeft. In Brig de trein richting Genève, geen gereserveerde plaatsen, maar er is plek genoeg, de hele wagon is voor ons. Na een hele dag treinen hebben we dat wel gezien en blij dat we in Montreux zijn aangekomen rond vier uur. Het gereserveerde hotel was snel gevonden op loopafstand. En wat schetst onze verbazing, aan het meer en met balkon op de achtste etage. Blijkbaar heeft Zwitserland de Corona maatregelen verscherpt of aangepast, want nu wordt ook in dit hotel gevraagd of we kunnen aantonen dat we gevaccineerd zijn. Na wat wandelen langs het water besluiten we om voor het avondeten deze keer ieder een pizza te verorberen. Zoals gebruikelijk om deze tijd van het jaar is het vroeg donker en er valt zowaar wat regen, maar we zitten droog onder de luifel onder het genot van een glas wijn.