botervliegje.reismee.nl

Derde dag in het Hochschwarzwald

Woensdag 13 juli 2022

Het is aardig behelpen om deze verslagjes op de iPhone te maken maar met een fris radlertje binnen handbereik in een schaduwrijk plekje met af en toe een briesje lukt dat tot nog toe wel.

Het wordt vandaag weer goed warm en daarom doen we het wat rustiger aan. Dat betekent zo min mogelijk inspanning leveren dus in plaats van fietsen, gaan we met de trein op stap en wel naar Freiburg. Hoewel het station hemelsbreed nauwelijks 3km van het hotel verwijderd is, doe we er ongeveer een half uur over en tiental kilometers om er te komen. Dat kwam door allerlei één richting verkeer en onduidelijke aanwijzingen. Maar eenmaal bij het station staat de trein al klaar en minuten later vertrekt die al. Na een mooie rit door het Schwarzwald en ongeveer 40 minuten staan we dan in Freiburg. Naarmate de dag vordert wordt het net als overal behoorlijk warm en benauwd. We vinden in het centrum een mooi plekje onder een grote boom en parasol waar we wat nuttigen. Geen slechte keuze in het steeds warmere Freiburg. Via de toerist info komen we bij de Münster kerk waar een heerlijke koelte heerst met een kerkdienst en orgelspel. Het is niet voor niks dat ik wel eens zeg dat we een KKK toer maken: kroegen, kastelen en kerken. Maar ook kultuur en veel koffie. Bij de Italiaan naast de kerk zijn we toe aan iets eetbaars. Dwars door de stad lopen snelstromende gootjes, misschien het oude open riool, maar het water is kraakhelder dus een raadsel wat die Freiburgers allemaal drinken. Menigeen neemt het ervan en steekt zijn voeten in het verkoelende water zo te zien zonder nadelige gevolgen.

Dan vinden we zo langzamerhand de tijd om het station op te zoeken en ook daar staat de goede trein klaar voor vertrek. Wel ff wennen voor ons want in het Duitse OV is mondkapjes plicht nog steeds van kracht. Eigenlijk heeft deze trein Titisee als eindpunt, maar een deel gaat door naar Villingen en dat lijkt ons wel een goed idee. Maar als we naar dat deel lopen gaat de zin wel over; dat deel zit bomvol. Dus terug naar het station waar we ons tegoed doen aan iets dat bij deze temperatuur hoort. Terug naar het hotel waar we even bijkomen. Tegen de avond nemen we de fiets naar Titisee en verbazen ons dat het een dooie boel is. Slechts weinig terrassen open en die moet je nog met een lampje gaan zoeken. Maar oké het is gelukt en voldaan fietsten we weer terug.

Marrie

Je schrijft leuk en onderhoudend Gerard. Jullie hebben je dagen nuttig besteed en in korte tijd veel gezien en gedaan. Goede terugreis.

Anny

Ja luitjes het is idd erg warm. En houd vol,hier ook!
Even zal het wat minder worden. Volgende week weer op naar 30gr. Maar dat is woensdag pas. Kunnen jullie nog een paar dagen wat ondernemen.
En lekker eten. Geniet het. Tot ziens.