botervliegje.reismee.nl

Wederom in LA

Zondag 14 augustus 2022

Vandaag vieren we met zijn tweeën de verjaardag van Leinie. Het is wederom schitterend weer en met een temperatuur van boven de 30° en lage vochtigheid is dat best uit te houden, al doen we ons best om op het heetst van de dag de zon te mijden. Als eerste gaan we naar het Union railway station. Het moet iets bijzonders zijn en dat is het ook. Wat een mooi gebouw. We verheugen ons op een bakje koffie, maar pal voor onze neus wordt om 10 uur Starbucks gesloten wegens training doeleinden. Nou vraag ik je. Verder nergens koffie. Vlakbij is een soort Mexicaanse markt en daar lopen we doorheen nadat we heel even een kerk zijn ingelopen terwijl er een dienst gaande was. Die hebben we maar niet helemaal uitgezeten. We komen nog langs een van de oudste Mexicaanse nederzettingen van een kennelijk welgestelde zakenman. Hij zat kennelijk goed in de slappe was want voor die tijd was het best ruim en lux.
Wat doe je dan op zo'n dag? Juist we zoeken een shopping centre op. De navigator biedt in zo'n geval uitkomst. Maar wat een sof, het stelde niks voor.
Vervolgens gaan we weer terug richting centrum en parkeren vlakbij het MOCA museum. Jaren terug zijn we hier ook geweest. Maar eerst wat genuttigd, niet bepaald smakelijk, maar bij gebrek aan beter. Zelfs koffie of orange hadden ze niet. In musea en restaurants is het overigens aangenaam met volop airco. Aan de overkant is the Broad, maar er staan lange rijen. Het schaduwrijke terras ernaast is veel aantrekkelijker zeker als dat gepaard gaat met koffie en coconut cake. Het beroemde LA Phil theater kunnen we eigenlijk niet overslaan, want jaren geleden hebben we hier een uitvoering meegemaakt van Bach's Johannes Passie. Een onvergetelijke ervaring. Nu is er niks te beleven maar toch nog even door het gebouw gelopen.
Deze warme dag kunnen we niet afsluiten zonder een Italiaans ijsje en daarvoor zitten we op het schaduwrijke terras naast the Broad. Zo sluiten we deze dag en reserveren alvast voor de volgende nacht een hotel richting het noorden langs de westkust.
Voor het avondeten ben ik op zoek gegaan naar iets in de buurt en ik ben uitgekomen bij Italiaans restaurantje Bianco's Italian Cuisine, binnen redelijke afstand. Met onze Europese blik leek het niet zo veel, en eenmaal binnen waren wij de enige gasten. Bianco verwelkomde ons alsof we zijn familie zijn en vroeg eerst welke muziek we wilden horen, seventies zeiden we en dat klinkt beter dan bonke bonke. Het eten was voortreffelijk en zoveel dat de rest mee gaat voor morgen.
Welteruste en dank voor jullie aandacht.

Joop

Lekker sfeer proeven in LA. Goede reis morgen langs de kust. Prachtige route over de 101. Pas op voor bosbranden.

karel

nog een goede reis lijnie van harte gefeliciteerd met je verjaardag