botervliegje.reismee.nl

Hearts Castle

Dinsdag 16 augustus 2022

De gisteren gemelde problemen met navigatie zijn inmiddels voorbij dankzij hulp van “mede” reizigers van deze reisblog. Waarvoor dank.

Vandaag bezoeken we het Hearst Castle nabij het dorpje SAN Simeon. Na het ontbijt gaan we op stap en rond een uur of elf zijn we er. Merkwaardig, op stap gaan met meer dan 30° en aan de kust nauwelijks 17°. Er hangt zelfs een mist deken die vanaf de zee landinwaarts drijft. Eerst dachten we nog aan bosbrand.

Bij het informatie centrum waren alle toiletten op slot; geen water! Buiten staan tientallen dixi toiletten met keurig wasgelegenheid. Maar goed dat het vandaag niet zo bloedheet is.

Met een bus wordt het gezelschap naar het kasteel gebracht waar we de rondleiding krijgen door de grote kamers. Woorden schieten tekort om de pracht en praal van dit gebouw te beschrijven. Dit jaar vieren ze precies 100 jaar bestaan.

Ooit gebouwd door Mr. Hearst, een schatrijke kranten magnaat.

Hierna gaan we naar de SAN Simeon pier om letterlijk uit te waaien. Wel erg fris.

Even verderop nuttigen we koffie met amerikaans gebak, kortom veel te zoet. De liquor shop laten we niet links liggen en slaan wat wijn in. Vanuit het hotel reserveer ik hotel in SANTA Cruz. Afsluitend gaan we dineren bij Denny’s.