botervliegje.reismee.nl

Santa Cruz

Woensdag 17 augustus 2022

Eerst maar eens het weerbericht doorgeven, vandaag was het overwegend bewolkt en we zijn vaak door mistbanken gereden langs de kust. De temperatuur is zo'n beetje de hele dag blijven steken bij 18°, wel een aanmerkelijk verschil met de eerdere dagen. En wat nog meer verbaasde, regelmatig kregen we een flinke plensbui over ons heen. Gelukkig net als wij in en auto zaten.

Vandaag rijden we van Paso Robles naar Santa Cruz, dat kan in ruim twee en een half uur, maar wij kiezen voor highway one, pal langs de kust en tot aan Monterey doen daar al vier uur over. Een hele mooie toeristische route. Onze eerste stop is bij Ragged Point voor een bakje koffie met een stevige punt taart. We worden al welkom geheten met de aanduiding "cash only". Erg ongebruikelijk op een dergelijke toeristische route. Het restant van de taart stoppen we in de koelbox voor later. Tegen de middag zijn we in Monterey en het is er lekker druk, ook al omdat veilinghuis Sodebye's hier een veiling houdt van zeer exclusieve auto's. Met veel moeite vinden we een parkeerplek in een garage en wandelen naar de fisherman's Wharf. Een toeristische trekpleister van jewelste. Op een terrasje gezeten nemen we een wijntje en een cola uit blik en dat voor maar liefst $22! Dat zijn nog eens tijden. Een lunch laten we maar aan ons voorbijgaan op dit terras en nemen genoegen met de restjes die we eerder bij een tankstation gekocht hebben omdat het hotel zonder ontbijt is. Goed voor de portemonnee en voor de lijn! Bij de werf is het een herrie van jewelste van de vele tientallen zeehonden die hier op en naast het water verblijven. Na een wandeling door een van de straatjes van Monterey lopen we terug naar de auto en gaan verder naar onze bestemming Santa Cruz. Eerst kijken we nog even onze ogen uit naar al dat mooie en waarschijnlijk zeer dure blik dat een dezer dagen geveild gaat worden door Sodebey's. Rondom het terrein van het convention center staan zeer grote en luxe vrachtwagens die kennelijk voor de aanvoer van al die bolides hebben gezorgd.

Onderweg naar Santa Cruz maken we nog enkele stops langs de kustlijn en komen in de middag aan bij het gereserveerde hotel.

Ondertussen leer ik zo langzamerhand waar alle knopjes en doedels in onze auto voor dienen, toch niet zo moeilijk zou je denken, maar het blijkt een hybride plug-in model te zijn met vele extra toeters en bellen. Het belangrijkste had ik meteen onder de knie, namelijk starten en wegrijden. Voordat we over een tijdje de auto inleveren zal ik de rest ook wel kennen, er is ook nog een manual. (Handleiding).

In Santa Cruz gaan we op verkenning naar de kust, maar een vlindertuin blijkt helaas al gesloten. De maaltijd van gisteravond was een beetje veel en het restant dat kregen we mee in een box en zuinig als we zijn, hebben we dat in de magnetron opgewarmd en lekker van genoten.

Iedere dag lezen we de Telegraaf en de Limburger, maar verder zien we géén TV of horen ook geen lokaal radio nieuws, behalve een klassieke zender als die te ontvangen is. Het is vakantie !

Bij aankomst in het hotel ging meteen het brandalarm af, geen directe paniek, maar het bleef aanhouden. Na een paar minuten stopte het net toen de brandweer poolshoogte kwam nemen. Loos alarm dus.

Joop

Wat gaaf om net bij die auto veiling uit te komen!

Henk

Hoi luitjes,
Boeiende verhalen met prachtige plaatjes. Jullie maken veel mee en verwoorden alles prima!
Als ik alle foto's en verhalen laat bezinken hoef ik er niet eens meer naar toe!
Heerlijk leesvoer!
Complimenten en blijf genieten!