botervliegje.reismee.nl

Oakland

Donderdag 18 augustus 2022

De dag begint net als dat die gisteren eindigde, met mist en laaghangende bewolking met een temperatuur van hooguit 17°, dus daarop de kleding aangepast. Helaas of liever gelukkig verandert dat weer snel als in de loop van de morgen de zon lekker de overhand gaat krijgen.

De weg naar SAN José (101) is weliswaar vierbaans, maar door het slingeren is het erg goed opletten en er wordt door de locals behoorlijk flink doorgereden, terwijl ik absoluut geen idee heb wat er na de volgende bocht of de volgende helling komt. De eerste stop wordt SAN José naar het typische huis van ene mevrouw Winchester. Het heet dan ook Winchester Mystery House. Deze mevrouw is afstammeling van de Engelse wapenfabrikant met die naam. Zij heeft de meest vreemde dingen in dit huis samengebracht. Zoals een trap naar nergens heen, of een deur die leidt naar een dichte muur. Meer dan 100 kamers en veel badkamers maar slechts één douche. De rondleiding van meer dan een uur laat allerlei verrassingen zien en je vraagt je af hoe iemand zoiets kan bedenken. Wil je meer weten kijk dan maar eens op de website.

Winchestermysteryhouse.com

Wij hebben in ieder geval genoten.

Vandaag zat vol verrassingen. Ons tweede plan was: Gonzalez-Peralta Adobe & Fallon House Historic Site, ongeveer een kwartier rijden dwars door de binnenstad, maar de Navigator doet het uitstekend. Daar aangekomen zie ik pal voor het house een parkeerplaats vrijkomen en hup daar staat onze auto, weliswaar links van de weg, maar wie let daar nou op met die hitte. Keurig netjes de parkeermeter gevuld en dan blijkt dat het house op werkdagen gesloten is voor privé personen, alleen voor school groepen. Pal daar tegenover is een soort markt met enkele eetgelegenheden en dus gaan we daar pizza eten. Hierna is ons volgende doel The Tech Interactive waar volgens de beschrijving veel te zien is op technologie en automatisering met support van onder meer Intel. Dat leek ons wel wat. Maar voordat we daar naartoe kunnen rijden wacht ons een minder plezierige verrassing, een parkeerbon. Heel even denk je dan sh…., maar even diep zuchten en we gaan naar het volgende doel. Dit interactieve gedoe is een regelrechte tegenvaller, veel meer educatie voor de jeugd die zo leert met automatisering om te gaan. We hebben toch even de moeite genomen om alle drie etages te verkennen waarna we in het café even napraten onder het genot van koffie.

Ons rest nog de rit naar Oakland waar we een hotel hebben geboekt. Oakland ligt oostelijk van SAN Francisco. De weg (i880), er naartoe is heel druk en regelmatig stokt het verkeer. Als we daar aankomen wacht ons een aangename verrassing; onze kamer heeft een balkon met uitzicht op het Brooklyn Basin. We blijven hier drie nachten en gaan van hieruit SAN Francisco verkennen.

Het diner kent maar twee keuze menu's; biefstuk of zalm, beide met aardappelpuree en salade. Tegen de avond koelt het heel snel af en te fris om op het balkon te zitten of langs de waterkant te wandelen.

Gerrie

Weer veel beleefd zo op één dag.