botervliegje.reismee.nl

Nog meer Oakland

Vrijdag 19 augustus 2022

Wat gisteren niet lukte, namelijk reserverennaar het beruchte gevangenis eiland Alcatraz, is vanmorgen via een andere website wel gelukt en dat staat gepland voor morgen, zaterdag, vertrek vanaf pier 39, Fisherman’s wharf in SAN Francisco, rond de middag. Hier hebben we lang naar uitgekeken, ook al omdat het 10 jaar geleden ook niet lukte. Deze keer zou het wel gekund hebben, maar pas maandag en dan komen we in de knoop met de planning. Wat gister avond overigens wel lukte was het draaien van een wasje in de guest laundry. Met een paar munten en waspoeder was dat zo gefikst.

Voor vandaag hebben we drie items gepland, Preservation park, waar diverse authentieke oude gebouwen staan. Eerst staan we aan de verkeerde ingang die geen ingang meer is en vervolgens wijzen ons twee behulpzame daklozen de juiste ingang. De auto laten we netjes achter in de garage en lopen door het parkje dat volledig is ingenomen door kantoren. Geen mens woont hier meer, maar wel de moeite waard om er doorheen te wandelen. De koffie bar gaat pas om 11;00 open en daarom wachten die paar minuten geduldig op een bankje en keuvelen wat met een oudere man van Chinese afkomst. Om 11 uur blijkt dat ze geen koffie schenken en dan maar naar de overkant waar een Turks uitziende vrouw ons keurig van koffie voorziet.

Ons volgende doel is The Cathedral of Christ the Light, een zeer spectaculair hypermodern gebouw. We parkeren vlakbij en zijn meteen deelgenoot van een demonstratie, kennelijk gericht tegen een machtige verzekeraar. Bij de kerk aangekomen blijkt er een mis te beginnen en dat maken we mee.Wat een gebouw, elke beschrijving schiet tekort.
Het derde doel vandaag het OMCA museum. Ook weer gigantisch en deze keer geen tegenvaller. Gelukkig dat we niet ook voor de (tijdelijke) feministische afdeling geboekt hadden, want dat was op het eerste oog twee keer niks, en daar werden we dan ook meteen uitgestuurd. De rest zonder meer de moeite waard nadat we eerst wat geluncht hebben. We hebben een paar uur genoten en we werden mee teruggenomen in de tijd.
Tijd om terug te gaan naar het hotel.

Het weer was prima vandaag, aanvankelijk wel bewolkt en fris, maar naarmate de zon doorbrak werd het aangenaam met temperatuur van rond 24°.

Ik heb inmiddels ontdekt dat de batterij van de hybride auto gratis kan worden opgeladen en dat scheelt waarschijnlijk een hele slok benzine.

Vanavond is een restjes maaltijd, wat overgebleven is van gisteravond wordt in de magnetron opgewarmd en met smaak opgegeten gevolgd door twee yoghurt toetjes. Het smaakte best goed.

De avond wordt afgesloten met een frisse wandeling langs het water tegen de ondergaande zon.