botervliegje.reismee.nl

Crater lake

Woensdag 24 augustus 2022

Het is eentonig aan het worden, maar geen noemenswaardige veranderingen in het huidige weer. Stralende zon en heel af en toe een wolkje. Gemiddeld meer dan 30°. Alleen op enkele hoger gelegen plaatsen is de temperatuur iets lager.

Ons doel vandaag is het Carter lake, nationaal park. Ons verblijf ligt op bijna anderhalf uur van deze plek, maar de tocht neemt toch meer tijd in beslag, enerzijds omdat ik me niet zo heel goed had voorbereid en anderzijds omdat plots gps niet meer wilde gehoorzamen. Maar het zou ook iets anders geweest kunnen zijn. Kortom we hebben de staatskas aardig bijgespekt met deze extra benzine tax. Overigens is opgevallen dat de belasting in Oregon (waar we nu zijn) een stuk lager is dan in het achter ons liggende Californië.

Toen we gisteren net de grens met Oregon waren gepasseerd stond er reclame “marihuana voor recreatief gebruik te koop”

Na ruim twee uur en wat oponthoud wegens wegwerkzaamheden kwamen we dan toch bij de noordingang van het park. Bij die wegwerkzaamheden over bijna twee mijl was maar één rijstrook beschikbaar en we werden beurtelings met een zogenaamde pilot auto langs die werkzaamheden geleid.

Bij de ingang van het park betaal je $30 entree voor de auto. Vervolgens rij je naar de krater en dat is een adembenemend uitzicht waarvoor woorden tekortschieten. We stoppen op diverse plaatsen en maken vele kiekjes. Sommige kunnen pas later op deze site geplaatst worden omdat ze met een andere camera zijn gemaakt. Bij het informatie centrum laten we ons uitgebreid voorlichten en om de trek te stillen nemen we een snelle hap.

Ietsje verderop ligt een nederzetting Mazama en daar is ook een tankstation en dat is geen overbodig idee, want beter een volle tank dan halverwege zonder sprit.

Door het achterblijven van gps signaal rijden we ettelijke onnodige mijlen, maar uiteindelijk komen we via US97 toch nog in Bend aan.

Opmerkelijk vinden we dat ondanks de hoge energie kosten overal de airco op volle toeren staat te draaien. Vaak zou het veel minder kunnen terwijl de deuren gewoon open staan. Daar komen ze nog wel achter denken we.

Henk

Gerard is en blijft milieubewust en dat is positief. Ik verheug me op de prachtige plaatjes.
Lijkt me heerlijk om er een dag door te brengen. Zeker met een goed gevulde "staatskas".
Zet hem op samen!

Anny.

Jullie gaan door met genieten.
Hier is 't ook ruim 30°.
Wij gaan vandaag met de JvV naar Den Bosch en naar Drimmelen voor boottocht.
Er werd naar jullie gevraagd.
Groetjes vanuit de bus.

Joop

Hopelijk werkt de gps weer snel.