botervliegje.reismee.nl

Op weg naar Albany

Vrijdag 26 augustus 2022

Vandaag met een stralende zon opnieuw op pad richting Sisters, met als eerste doel het museum dat vandaag geopend moet zijn. Het wordt een dag vol surprises en we vallen van de ene verbazing in de andere. Aangekomen in Sisters bij het museum worden we gelijk al buiten aangesproken door wat een vrijwilligster bleek te zijn die rondleidingen verzorgt. Wij nog heel bescheiden gevraagd hoe laat die dan beginnen en wat dat kost, zei ze meteen: nou nu meteen en we kregen een uitgebreide privé rondleiding met uiteraard veel historisch besef. We hebben genoten dat uur en na afloop leidde ze ons ook nog door het museum. Dat was effe boffen. Bijdrage volkomen vrijwillig. Buiten het museum werden we aangesproken of we Nederlanders zijn, het blijkt dat zij uit Maastricht afkomstig was en hier voor familie reünie. Het blijkt een hele familie waarvan een deel al lang in USA woont.

Daarna gaan we voor koffie met cake naar het restaurant waar we gisteren ook geweest zijn.

Richting Salem moet een mooi meer zijn en daar gaan we naar toe en stoppen bij een soort camping waar we dus weinig te zoeken hebben. Terug naar het dorp Detroit, waar we even WiFi konden oppikken en een reservering voor de komende nacht kunnen maken in Albany. Detroit lake is een groot stuwmeer en bij de stuwdam parkeren we en lopen een eindje over de dam. Verder stroomafwaarts is nog een iets kleinere dam, maar die is niet toegankelijk. Halverwege Albany stoppen we bij een shop om het nodige spirituele aan te vullen. Na een uurtje komen we aan in Albany en hier blijkt als we even gaan wandelen een festival met ballonnen aan de gang te zijn. Art & Air festival. We gaan met een golfkarretje naar het festival terrein en genieten van de live muziek, wel harde muziek, maar géén bonke-bonke met zware bassen. Het is er schoon en erg druk. Later op de avond zou er een lichtshow zijn en daar gaan we dan even kijken, het is vlakbij het hotel. Morgenvroeg zouden de ballonnen worden opgelaten, daar gaan we voor. De lichtshow valt wat tegen, we zien wel dat een ballon wordt opgeblazen en daar blijft het bij waarna we naar het hotel terugwandelen. De dag kon niet mooier eindigen vandaag met een berichtje van onze bloedeigen Nederlandse belastingdienst, zojuist per e-mail ontvangen: een teruggave van teveel belasting betaald. Daar kunnen we nog wat mee, ik denk nog twee dikke pizza's.

Henk

Op een grote reis maak je veel mee, maar dit slaat alles. Bofbipsen, dat zijn jullie. Dan mag het vuurwerk en de ballonnenshow best ietwat tegenvallen; de ontmoeting maakt het mooi, en zeer de moeite waard.
We kunnen niet zonder mensen, zelfs niet in de uithoeken van onze planeet. Prachtig verhaal.