botervliegje.reismee.nl

Nogmaals in Salem

Zaterdag 27 augustus 2022

De dag begint aanmerkelijk frisser en dat kondigde zich gisteravond al een beetje aan met de steeds dikker wordende bewolking. Desalniettemin deze temperatuur is uiterst aangenaam en dat blijft zo de hele dag. Eerst lopen we nog een rondje festivalterrein om te kijken naar de ballonnen en oude auto's , maar niks van dat, wel erg druk al vroeg op de dag, rond 9 uur en overal eet en drink tentjes. Iets wat ons Nederlanders meteen opvalt is dat het festivalterrein brandschoon is, zeker te bedenken dat het gisteravond tjokvol was met vooral families. Ik kan me herinneren hoe Nederlandse festival terreinen erbij liggen na een dag, een en al rotzooi. Nou hier dus niet, zelfs geen snoeppapiertjes. En je wordt gestimuleerd om je afval zeker te recyclen.
Na ons rondje lopen we terug naar het hotel en het wordt tijd om ons boeltje weer op te pakken en naar de volgende activiteit te gaan.  Op naar Salem waar we een museum hebben uitgezocht, maar dat bleek nog gesloten tot 12 uur.

Er bleef eigenlijk maar een optie open en dat was het park en daar treffen we het lokale stadion van de Willamette university waar vele activiteiten aan de gang zijn met als belangrijkste, American football voor de jeugd, verschillende teams spelen tegen elkaar. Tegen het middaguur nemen we bij een foodtruck een wimpy burger met friet, dat zijn er wel twee, dus daar kunnen we mee vooruit. Bij gebrek aan een bankje zitten we op een trapje de hap weg te werken en het smaakte ook nog.
Vervolgens naar het geplande museum, maar dat is helemaal geen museum maar een gewone art galery, waar we even hebben rondgekeken. Vervolgens rijden we naar Deepwood estate en komen tot de schrikbarende ontdekking dat we te laat zijn voor rondleiding. Toch even aangebeld en de mevrouw die ons verhaal aanhoorde bood spontaan aan om ons toch even door dit schitterende gebouw rond te leiden, want ze moest toch nog overal het licht doven en warempel pal achter ons ging overal het licht uit. Maar genoten dat we hebben en terecht opgemerkt: alweer die bofkonten.  Een prachtige locatie voor trouwerijen en ja hoor we lopen een bruidspaar met aanhang tegen het lijf die op deze locatie foto's gaan maken. Na afloop lopen we nog even door het bijbehorende park en gaan weer verder. Plots zien we het Amtrak station en daar stoppen we even, al is het maar om het oude interieur te aanschouwen. En inderdaad de moeite van een tussenstop meer dan waard. We wachten maar  niet op de eerstvolgende trein, want die is ook al vertraagd.

Als volgende staat het Willamette Hermitage center op ons lijstje en dat is meer en de moeite waard gebleken. Een kompleet industrieel kompleet gebaseerd op waterkracht. Kompleet met enkele gerestaureerde gebouwen er om heen. Veel gebaseerd op de wolverwerking. Daar krijg je dorst van en dus proberen we in het café daar wat aan te doen, helaas alleen een beker slappe koffie was ons deel.

Tot slot viel ons oog op het ziekenhuis museum van het voormalige Oregon State Hospital. Gevestigd in het voormalige ziekenhuis. De hele geschiedenis van af het midden van de 19de eeuw werd daar uitgebeeld, met instrumentarium in vele soorten en maten. Hier moest verplicht een mondkapje op. We werden door een gepensioneerde MDL arts uitvoerig voorgelicht. Tot slot lopen we naar een naast gelegen gebouw waar vele urnen staan opgeslagen.

De dag sluiten we af met een korte rit naar ons hotel in het plaatsje Keizer, vlakbij Salem. We hebben nog een pizza van eerder over en die eten we smakelijk op de kamer op, lekker opgewarmd in de magnetron. We moeten toch ergens op beknibbelen, want het belastingvoordeeltje van gisteren is anders snel verdampt.

In de bar praten we nog wat na onder het genot van een glas wijn met een Canadees stel.  De komende dagen wordt het weer warmer.

Henk

Mooi verhaal!
Soms heb je geluk en soms valt het tegen....toch?
Omdat ook hier de prijzen door het dak gaan leren ook wij slim met hetgeen we hebben om te gaan.
Verheug me nu op de prachtige foto's van jullie dag.

Frans/ Gerda

Elke sdag genieten we van jullie verhalen en de beleefde "avonturen" Fijn dat alles zo goed gaat.
Geniet nog die laatste week/ Groeten oet Beesel.