botervliegje.reismee.nl

De hele dag in Lincoln City

Maandag 29 augustus 2022

We hadden vandaag eigenlijk een rustdag in gedachte, maar als je al drie weken iedere dag actief bezig bent geweest is afschakelen een beetje lastig. We beginnen alvast om te genieten op ons balkonnetje met een bakje koffie meegenomen vanaf het ontbijt.

Er blijkt om de hoek een kerk te zijn dus wij lopen er naar toe, maar zoals verwacht gesloten en dus na inspectie rondom maar weer terug.

Lincoln City is vernoemd naar Abraham Lincoln en hier moet ergens een standbeeld van hem staan. Dus wij erop af. Ergens in ons achterhoofd staan we versteld dat een beeld als dit niet beschadigd of beklad is, of erger nog gewoon gejat. Het is treurig dat zulke mooie dingen in ons eigen land vaak ten prooi vallen aan vandalisme. Hier in USA is nog respect voor dit soort dingen en het wordt keurig onderhouden. Ooit stond dit standbeeld op Long Island en het is een tijdje terug voor de lieve som van $60000 naar hier vervoerd. Het blijft hier totdat de naam van de plaats zou veranderen. Naast dit standbeeld is wederom een kerkgebouw en dat wekt nieuwsgierigheid. Er is iemand achterom en het blijkt dat er in de kerk geklust moet worden, gezien het mooie gereedschap van DEWALT dat voor de dag wordt gehaald. Na een blik in het interieur vervolgen we onze weg.

Natuurlijk nemen we een kijkje bij het strand en proberen een tentje te vinden voor het onvermijdelijke bakkie koffie, maar die zijn aan het strand zeer dun gezaaid. Toch een gevonden en met de koffie en cookie zetten we ons nog even aan het strand.

Vervolgens gaan de naar de toerist info, die blijkt in het gebouw van de bieb en het stadskantoor te zijn. Hiernaast is een Mc Kays markt en daar slaan we wat in voor een simpele lunch.

Een eindje verder naar het zuiden langs de US101 zijn twee authentieke lighthouses en dat gaan we zien. Het oudste, Yaquina bay gaan we eerst naar toe, het lijkt gesloten, maar we gaan gewoon over een griffel paadje tot aan het gebouw. Daar zit een aardige meneer met een sleutel ons uit te leggen dat vanwege covid19 de boel nog steeds op slot is. Dus maar weer terug en naar de andere Yaquina Head. Die is wel toegankelijker maar ook gesloten. Om er te komen wel eerst $7 betalen en ook hier zit iemand die alleen maar vertelt dat je in de automaat 10mtr verder kunt betalen. Hier is wel een uitgebreid info centrum en daarna kun je nog rond de vuurtoren een rondje maken.

Op de heenweg zagen we in een flits iets van pelikaan breeding, dus dachten wij dat is een fokkerij, maar daar aangekomen is het een brewery, een bierbrouwerij met de naam pelicano.

De (rust)dag zit er bijna op en nu nog even een wasje doen.

Het reserveren van een hotel in Portland dreigde even mis te lopen, maar met welwillende hulp, kon dat worden rechtgezet.

Enkele van de foto's die ik vandaag ga plaatsen zijn niet van mezelf, maar eerlijkheidshalve van het internet geplukt. Ik ben benieuwd wie kan aangeven welke dat zouden kunnen zijn.

Na het verorberen van de restanten van gisteravond gaan we nog even naar de Pelicano om te genieten van de zee bij eb en van de mooie ondergaande zon.

Henk

Rust heb je zo af en toe nodig, dus neem het er vandaag ook van. Verheug me al op morgen want dan is het afgelopen met het geluier.
Morgen gaan jullie weer helemaal los. Toch heb ik het verhaaltje weer met veel plezier gelezen.