botervliegje.reismee.nl

de tweede dag in Wenen

Zaterdag 3-juni-2023

Deze morgen is ter vrije besteding. Wij met zijn drieën gaan op stap naar de Prater daartoe pakken we de metro. Een uitstekend systeem. De OV kaartjes worden eerst even geactiveerd en dan volgen we Pierre die alles keurig heeft uitgezocht. Je komt ogen en oren tekort om alles te beleven. Met uitzondering van Sraar en Gerard gaat de rest in het beroemder reuzenrad. Nadat de achterblijvers kennis hebben genomen in welke cabine het viertal verblijft, genieten zij van dubbele Wiener melange. Na dit hoge avontuur schunkelen we langs de diverse attracties en sluiten af met andermaal een drankje en lopend naar de metro slaan we lichte proviand in als kleine lunch. In het hotel maken we alles in gereedheid voor de lang verwachte optredens waarvoor we gekomen zijn. De bus zet ons zangers af vlakbij de Ebersahl. Tijd voor de onvermijdelijke omkleedparty en het inzingen. Onderwijl komen de Wiener Sänger ook opdagen en oefenen we het Oostenrijks volkslied. De Ebersahl is van middelgrote omvang en daardoor mooie acoustiek en knus. We wachten op wat komen gaat en ondertussen zingen de Weense zangers in. Tegen 16:00 is alle inzingen voorbij en is het wacht op de dingen die komen gaan komen. Om 17:00 beginnen de Wiener sänger aan hun deel en wat opvalt is dat er enkele vrouwen deel uitmaken van dit koor. Misschien toeval, maar in Wenen is nu de week van de regenboog. Na de pauze laten de Nederlanders zich van een betere kant horen. We worden volgens mijn telling met veel meer applaus beloond. Tegen 18:15 uur wederom de verkleedpartij en wachten op de bus die ons naar een hooggelegen restaurant brengt om te kunnen genieten van het geweldige uitzicht over de stad. Maar de rit duurde tot na zonsondergang en er viel weinig van uitzicht te genieten. Voordien komen we met de bus door Klosterneuburg. Het duurt wel een hele tijd voordat er iets te eten komt. De zaal waarin we zitten is trojvol en de bediening laat te wensen over. Daardoor ontstaat er wat paniek want de laatste bus gaat om 23:02 en terwijl ik dit opschrijf is het al zo laat maar nog steeds geen eten. Inmiddels is de eigen bus geregeld en dat ten koste van de bus trip naar de kerk. Dat moet dan met openbaar vervoer. Het afrekenen duurde ook erg lang en uiteindelijk is iedereen om 0:15 bij de bus en om 01:00 kunnen we dan naar bed. Het wordt een korte nacht want om 07:00 ontbijten.