botervliegje.reismee.nl

De eerste dag in Porto

Zondag 17 september 2023

Na een korte en soms onrustige nacht worden we keihard tot de werkelijkheid geroepen zo rond05:00 uur, wantom 06:30is het melden op de luchthaven. Shuttlebus brengt de reizigers. Ontbijt was er helaas nog niet, maar de balie medewerker was zo vriendelijk om een ontbijt pakketje samen te stellen zodat van een lege of nuchtere maag geen sprake meer is.

Het weer in Hoofddorp is redelijk met een beetje motregen en niet al te fris. Een goed begin dus. Vanuit Hoofddorp naar een ander hotel van dezelfde keten en daar overstappen op een grotere shuttlebus die ons stipt op tijd naar de luchthaven brengt. Allemaal zo gepiept.

Er stond ons al iemand van de organisatie op te wachten en wijst ons de juiste weg. Alles is nog lekker rustig op deze vroege ochtend. Inchecken gaat gesmeerd net als de security check. Maar dan nog bijna ander halve kilometer lopend naar de gate van vertrek. Gelukkig af en toe onderbroken met een loopband.

Helemaal aan het einde van de D pier wachten tot de instapprocedure begint. Wij zijn duidelijk niet de enigen en naast elkaar zitten in het vliegtuig is er niet bij. Leinie zit achter mij en kan dus een oogje in het zeil houden.

Tegen 12:00 uur lokale (het is hier één uur vroeger) landen we in Porto. Als de hele club de koffers heeft gaan we met de bus naar de stad. Maar, de boot moet nog gereinigd worden van de eerdere cruise en kan pas om 16:00 worden vrijgegeven. We maken van de nood een deugd en slenteren door Porto met af en toe wat koffie met wat lekkers. Ook pakken we de kabelbaan die naar de hoger gelegen brug leidt. Zo zijn we op tijd bij onze boot en gaan aan boord. Een mooie hut is ons gegund. Nadat alles is ingeruimd en geordend is het even rusten geblazen. Om 18:30 is er info bijeenkomst en veiligheidsinstructie.

Tegen 20:00 is dan het diner, we laten ons verrassen. Iedereen wordt een vaste tafel toegewezen en dat geldt voor de hele reis. Benieuwd wie de tafelgenoten zijn.
Overigens, het is hier typisch Hollands weer, dus regen, wind en nauwelijks 17°.

Sraar

Wij zijn jaloers op jullie. Hoeveel dagen duurt deze cruise? Geniet ervan in ieder geval en hopelijk wordt het iets beter weer.
Gr. Maria en Sraar

Pierre

Ha, dat is weer een trip met surprises. Wat leuk, Portugal is een land met een mooie cultuur, dus ben ook heel benieuwd wat jullie nog allemaal gaan zien. We wensen jullie een heel mooie reis ,cruise over de natte wijnstraat van Portugal.