botervliegje.reismee.nl

Vandaag de rivier op

Maandag 18 september 2023

De eerste nacht op de boot zit erop. Weer eens goed geslapen. Gisteravond nog lang in het restaurant gezeten om na te kletsen. We zitten aan een vooraf vastgestelde tafel in ons geval met 8 personen. De hele reis blijven we bij deze personen. Het is even aftasten, maar dat went snel.

Het weer is mistig en erg fris, maar het klaart al snel weer op. Na het uitgebreide ontbijt, uiteraard weer aan dezelfde tafel, is er een voordracht over een Friese dichter/scheepsdokter. Tegen lunchtijd melden we ons weer voor een rijkelijke buffet lunch. In gedachten de woorden van de cruiseleiding dat het ultieme doel moet zijn om eind van de week drie kilo te zijn aangekomen. Ondertussen varen we door de eerste sluis, niet zo heel spectaculair, er volgen er nog meerdere.

Hierna naderen we de spectaculaire sluis van Carrapatello met een hoogteverschil van 35mtr. Een hele beleving, wel iets anders dan in Belfeld. Ondertussen hebben de weergoden ontdekt dat wij ook goed weer verdiend hebben en gaat de zon uitbundig schijnen. De boot vaart rustig kabbelend verder langs prachtige landschappen en wijngaarden.

De boot legt aan bij het Douro museum in Régua waar we uitgebreide uitleg krijgen met het nodige historische besef. Lopen doen we naar de klaarstaande bussen. De totale groep is verdeeld over drie bussen. De eerste stop is bij het landgoed Mateus. Die van de rosé wijn. Het landhuis wordt bezichtigd. Min of meer in convooi rijden we naar een wijnmakerij. Onderweg worden we wegwijs gemaakt over deze wijnstreek. Maar hier wordt geen Port gemaakt, dat heeft met de ligging te maken. Muskadet wijnen zijn hier troef en bij aankomst bij de grote coöperatie krijgen we naast uitgebreide uitleg ook deze likeurachtige te proeven alvorens de traditionele wijnmakerij te aanschouwen. Daarna is het tijd voor een rijkelijk diner. Tegen 21:30 uur rijden we naar de boot die inmiddels in Pinhão ligt aangemeerd. Dit is een piepklein dorpje met 400 inwoners en de bussen kunnen ternauwernood hun weg vinden

Sraar

Heel gezellig! Hopelijk niet teveel geproefd?

A&P Strous

Zal een mooie reis zijn.
We zullen het bijhouden en ons oriënteren op internet.
Geniet ervan. En denk erom drie kilo zijn 6 pond. Haha.