botervliegje.reismee.nl

Bijna in Spanje

Woensdag 20 september 2023

Vroeg uit de veren vanmorgen want, en dat niemand verbazen, er staat een forse busreis op de agenda. Een van onze tafelgenoten is vandaag jarig en nu hadden we een leuk plannetje bedacht. Via de receptie kregen we een stel ballonnen en die zijn gisteravond alvast opgeblazen. Dus vanmorgen vóór het ontbijt moest de stoel worden versierd en dat is gelukt. De verrassing was kompleet voor de jarige Ed die 76 werd. Na het ontbijt om 08:15 uur richting Salamanca, een rit van ongeveer 130 km en bijna twee uur. De weg is rustig en om 10:00 (Portugese tijd) parkeren in het centrum van Salamanca.

Halverwege is een hydrotechnische pauze ingelast terwijl dat bij aankomst ook een item is.

De grote hoeveelheid kunst en zo maken het lastig om een keuze te maken. Salamanca staat op de Werelderfgoedlijst van de UNO. De oude en de nieuwe kathedraal met de universiteit worden in ieder geval aangedaan. Tijd voor de wederom uitgebreide lunch. Hierna tijd voor eigen invulling. Van shoppen of terrasje komt weinig terecht, het is siësta, dus alles is gesloten. Ook musea hebben hier last van.

Het laatste uur kan toch nog ingevuld worden in het museum LIS, maar daarna rap naar de bus. Na een even lange terugreis is het uitgebreide Portugese diner aan de beurt. Daarvoor is vanmorgen een formuliertje ingevuld met keuze menu. Zo was er onder meer keuze uit speenvarken, zeebaars of tournedos. Ik laat in het midden wat onze keuzes waren. Het was een gezellige boel met anekdotes over en weer.

Moe maar voldaan legden we ons te ruste. Tot morgen.

Henk

Mooi verhaal.
Kan ook niet anders na het zingen voor de jarige Ed en later op de dag mogen kiezen uit tournedos, speenvarken of zeebaars.
Wie wil dat niet?

Stijnie en Jan

Mooie reis als ik zo lees! Jammer dat we niet mogen weten wat jullie gekozen hebben voor menu ? heel veel plezier nog!

Fred

Ik gok op speenvarken