botervliegje.reismee.nl

Laatste dag in villa Nova nabij Porto

Zaterdag 23 september 2023

De laatste dag van onze korte vakantie in Portugal. Maar van wat rustiger aandoen is nog geen sprake. Om 07:00 uur is ontbijt en één uur later staan de bussen klaar voor een rit naar Barga. Hoogtepunt is bezoek aan de kerk van de barmhartige Jezus, Bom Jésus. Het uitzicht vanaf de heuvel is overweldigend en daar kunnen we ook lang van genieten. Even een koffie pauze zit er nog niet in, dus op naar beneden tot aan het stadscentrum vanwaar we naar de kathedraal wandelen. Hierna wordt ons wat vrije tijd gegund die we besteden aan koffie met wat lekkers. Dat lekkers bleek een regelrecht misverstand tussen ons en de ober. Specialiteit van hier zijn kleine ronde cakejes in vele varianten. Wij wilden choco en het resultaat was een groot uitvallen croisantje met chocolade die in de zon meteen begon te smelten. Ook de voorbijgangers/ medereizigers konden we er niet toe verleiden. Dan maar naar het toerist Office vanwaar naar de lunch in een prachtige ambiance van Villa Galé Collection. Terug naar de Arco de Porta Nova waar de bus wacht om ons naar het volgende doel te brengen, Guimarães waar we het paleis van de hertogen van Braganca bezoeken. Helaas heb ik mijn telefoon in de bus laten liggen dus enig fotografisch bewijs zal ontbreken. Na deze trip wordt verzameld bij de olijfboom en wandelen door de historische binnenstad, onderwijl op een terrasje genietend van het nodige vloeistof. In de bus worden de onvermijdelijke fooien enveloppen rondgestuurd ten faveure van chauffeuse en begeleidster. In de lounge worden alle medewerkers in het zonnetje gezet waarna we aanschuiven voor het laatste avondmaal. Moe, maar zeker voldaan leggen we ons te ruste. Helaas komt er van slapen maar weinig want aan de kade wordt luidruchtig disco gevierd tot ongeveer 02:30 uur.

Morgen is vertrek naar huis. Het is een gedoe want in de groep zijn verschillende bestemmingen zoals doorreizen naar Lissabon of reizigers die met air Brussels vliegen. Allemaal andere procedures. Wij zijn om 13:30 aan de beurt om naar de luchthaven gebracht te worden. Van te voren is nog een restaurant gereserveerd om precies 12:00 uur.

Henk

Hoi luitjes,
Ik denk, weet bijna zeker, dat jullie genoten hebben van deze geweldige trip. HEERLIJK om een stukje deelgenoot te zijn van wat jullie hebben meegemaakt.
Terug in Belfeld maken jullie ook daar een gebeurtenis van die klinkt als een klok, als Gerard zijn pen weer in "Zijn" humor doopt!
Ik heb genoten.
Gelukkig hebben we ook de foto's nog!

Joop Laarakkers

Dank voor het inkijkje in jullie belevenissen. Goede thuiskomst!

Sraar

Een heel fijne terugreis en tot gauw!

Pierre

dat is beslist een reisje voor actieve mensen zoals jullie. Mooi man !! heb ik ook weer wat over Portugal en Portugezen geleerd. Dank voor de berichtjes en kom weer goed thuis !!